Odkaz na další logopedická cvičení
Náprava hlásky I
- Cestou nápodoby se správným artikulačním postavením
- Nacvičujeme nejprve pouze průběh tvoření hlásky L bezhlasně
- Až dítě vědomě dovede zvedat jazyk a na pokyn ho dá na patřičné místo na patře, přistoupíme k nácviku hlásky L
Artikulační cvičení:
olizujeme patro jazykem - natíráme strop
vyplazování jazyka v rychlejším tempu
brnkání jazykem za horní řezáky
koníček - klape podkůvkami
Říkanka:
Koulí Milan maličký,
do dolíčku kuličky.
Koulí, koulí kuličku
do malého dolíčku.
Náprava hlásky B
- Cestou nápodoby se správným artikulačním postavením
- Přes pomocnou hlásku M - správné artikulační postavení, je nutné ucpat nosní chřípí, pak slyšíme B
- Necháme dítě prodlouženě vyslovovat MMA, současně mu držíme chřípí nosu - slyšíme BA. mu=bu, my=by, mo=bo, mou=bou, me= be
Artikulační cvičení:
"vláček jede do tunelu" - nafukujeme tváře, rty jsou stisknuty, zvuk U se zavřenou pusou
"propíchneme balónek" - nafukujeme tváře, rukama plácneme
Odhmatání vibrace znělosti u učitelky i u sebe na tvářích, na temeni hlavy.
Nácvik je procvičován ve slabikách, v krátkých větách, v říkance a v reprodukci textu.
Říkanka:
Bába malé boty má.
Kubovi ty boty dá.
Kuba si je obuje,
Ale bába hubuje:
"Na ty boty pozor dej,
Do bláta v nich nestoupej."
Náprava hlásky P
- Pevný závěr rtů je rozražen výdechovým proudem.
- Tiše říkáme hlásku B
Artikulační cvičení:
otvíráme - zavíráme rty - ptačí maminka krmí ptáčka
posíláme mamince domů pusinku
přibližování a oddalování rtů se zvukovým efektem "praská kaštan, hrachový lusk"
Podle toho, které další hlásky dítě ovládá, kombinujeme další slova. Volíme zpočátku slova dvojslabičná, užívaná. Tvoříme další věty, využíváme i nacvičené hlásky B.
Říkanka:
Půjdeme do vody,
to budou závody.
Pepa nás povede,
ten plavat dovede.
Pepa se nedal,
doplaval nejdál.
Náprava hlásky V
Vyvození hlásky v probíhá tak, že necháme vyslovovat prodloužené ú a přitiskneme spodní ret k horním řezákům jako při f. Hlásku spojíme se samohláskou – úá ,úé, úi,úo, načež se ozve va,ve,vi,vo. Hlásku v můžeme také vyvodit z hlásky f připojením hlasu.
Artikulační cvičení:
koušeme horními zoubky do spodního rtu – děláme zajíčka, který kouše mrkvičku
napodobujeme zvuk letadla – vvvvv
následně nacvičujeme slova a věty, nakonec dítě naučíme jednoduchou říkanku.
Říkanka:
Véno,Véno, podej vanu,
vykoupáme malou pannu.
Tu je voda, tu je vana,
už je panna vykoupaná.
Náprava hlásek N D T
Pro nápravu hlásek můžeme zvolit dvojí postup.
A/ prostou nápodobou – správným artikulačním postavením
B/ pomocnými hláskami a správným artikulačním postavením
N – cvičíme nápodobou nebo prodloužením hlásky áN
D – cvičíme nápodobou nebo z pomocné hlásky N (ucpání nosu)
T – cvičíme nápodobou nebo z pomocné hlásky D (tiše)
Artikulační cvičení:
Než začneme vyvozovat tyto hlásky, provádíme průpravná cvičení jazyka.
Vyplázneme jazyk a srolujeme ho olizujeme si rty.
kladívko - otevřená ústa, ťukáme jazykem za horní řezáky
nafukovací balón – položíme si ruce na tváře – nafukujeme- kontrolujeme hmatem
kartáček na zuby – otevřená ústa, jazyk jezdí po horních řezácích
Následně nacvičujeme slova a věty, nakonec dítě naučíme jednoduchou říkanku.
Říkanka:
Hana má panenku,chodí s ní po venku.
Panenka upadne, nechce vstát, ne a ne.
Hana pannu napomene – nemáš kopat do kamene.
Teto, teto,
Copak je to?
To jsou nitky,
to jsou kvítka,
to jsou látky
Na kabátky.
Náprava hlásky J
Porucha této hlásky je vzácná. Je na ni závislé tvoření slabik bě pě mě vě.
- Cestou nápodoby se správným artikulačním postavením
- Přes pomocnou hlásku Í-ve spojení s dalšími samohláskami jedním výdechem íé íá íó íú
Artikulační cvičení:
roztahujeme koutky zavřených i pootevřených úst, přivíráme a otvíráme zuby
zavřeme vrátka, pootevřeme vrátka
Nácvik provádíme tak dlouho, dokud hlásku J neužívá dítě v hovorové řeči.
Náprava hlásek bě pě mě vě:
Začínáme od slov:
Bije - bje = bě
Myje - mje = mě
Pije - pje = pě
Vije - vje = vě
Náprava hlásky H
Při nedostatečném výdechovém proudu dochází buď k oslabení nebo k znemožnění vytvoření této hlásky.
- Dítě si pomáhá odhmatem na své hrudi nebo rukou před svými ústy – cítí krátký teplý výdech
Artikulační cvičení:
zavřená ústa – vzdycháme „po těžké práci“(s odhmatáním vibrace)
Tvoříme nejprve slabiky, pak slova a věty.
Říkanka:
Houpy-hou, houpy-hou,
Houpe Hana nohama.
Houpy-hou, houpy-hou,
Houpala by do rána.
Náprava hlásky CH
- Z pomocné hlásky K – jejím prodloužením KCHCHCH
- Pomocí hmatového vjemu – dýchá teplý vzduch na ruku
Artikulační cvičení:
procvičení čelisti – pohyb otvírání a zavírání – dvířka do pece
Říkanka:
Hochu, hochu,
chytej mouchu.
Moucha letí,
hoch ji chytí.
Náprava hlásek K a G
Hláska K
Předpokladem úspěšného nácviku této hlásky je, že dítě ovládá hlásku T.
- Cestou nápodoby se správným artikulačním postavením, posunutí hrotu jazyka vodorovně dozadu (prstem) tak, aby se hřbet jazyka vyklenul.
Artikulační cvičení:
olizování jazykem, děláme na jazyku „misku“
posunujeme jazyk směrem vzad – „vláček jede“
Říkanka:
Alenka má panenku,
malinkou Malenku.
Do kolébky pannu dá,
v kolébce ji kolébá.
Hláska G
Zpravidla se upravuje spontánně po nacvičení hlásky K.
Náprava hlásek Ň, Ď, Ť
Předpokladem úspěšné nápravy hlásek je dobrá výslovnost hlásky J a slabik BĚ MĚ VĚ.
Pro nápravu hlásek můžeme zvolit dvojí postup.
A/ prostou nápodobou – dítě podrží prst za dolními řezáky a lehce zkousne,
B/ pomocnými hláskami NDT s patřičným artikulačním postavením
Hláska Ň
dítě podrží prst za dolními řezáky a lehce zkousne. Předříkáváme: ní ní ní, podaří-li se, zapojíme slabiky do slov.
Hláska Ť
Dítě si pomáhá držet hrot jazyka prstem, užíváme pomocnou hlásku T, provádíme podobně jako u Ň.
Hláska Ď
Opět si dítě podrží prst za dolními řezáky a lehce zkousne. Avšak předříkáváme: dí dí dí.
Artikulační cvičení:
- zapřeme špičku jazyka za dolní řezáky – válíme váleček
– jazyk tvoří váleček při pohybu ven z úst (špička jazyka ne)
- miska na jazyku – prohýbáme jazyk (můžeme si pomoci čistým prstem)
Následně nacvičujeme slova a věty, nakonec dítě naučíme jednoduchou říkanku.
Říkanka:
Ň
Já mám koně, pěkné koně,
pasu já je na výhoně.
Mám koníky mám,
pasu já je sám.
Ť
U Matěje na pouti
labutě a kohouti.
V autě jedou děti
a balóny letí.
Ď
Děda dělá dětem lodě,
děti s nimi chodí k vodě.
Dívají se za lodí,
jak na vodě závodí.
zdroj: https://www.logopedonline.cz/ke-stazeni.html